Organizacja Nadleśnictwa
1. Siedziba
Z wielu względów pożądanym jest, by siedziba Nadleśnictwa Stargard miała miejsce w samym mieście. Jest kilka budynków publicznych odpowiednich dla tego celu. Nie powinno być problemów z pozyskaniem najbardziej optymalnego.
2. Kadra nadleśnictwa
Obsada kadrowa nadleśnictwa nie będzie istotnie odbiegać od standardowej w Lasach Państwowych.
Nadleśnictwem będzie kierował nadleśniczy przy pomocy swojego zastępcy i podległego im personelu. Podział obowiązków pomiędzy nimi będzie zgodny z obowiązującym w korporacji LP.
Na poziomie niższym służby leśnej przewiduję 3 inżynierów nadzoru z podziałem zadań:
– ds. technologii, z całością zakresu związanego z pozyskaniem drewna na obszarze całego nadleśnictwa oraz nadzór merytoryczny nad całością gospodarki leśnej w części przypisanych leśnictw.
– ds. hodowli lasu, z zakresem od pozyskania materiału do reprodukcji po wszystkie zabiegi hodowlane prowadzące do uzyskania możliwie najlepszych efektów hodowli lasu pod każdym względem. Ten zakres kompetencji obejmie cały obszar nadleśnictwa oraz temu stanowisku zostanie przypisany nadzór merytoryczny nad całością gospodarki leśnej w części przypisanych leśnictw.
– ds. ochrony lasu, z zakresem wszelkich aspektów ochrony lasu, przyrody i środowiska na całym obszarze nadleśnictwa oraz tak samo nadzór merytoryczny nad całością gospodarki leśnej w części przypisanych leśnictw.
Każdemu z tych stanowisk zostanie przypisane stanowisko podwładnego referenta lub specjalisty wspomagającego prace biurowe związane z zakresem kompetencji. Inżynierowie nadzoru będą podlegali bezpośrednio zastępcy nadleśniczego. Nadleśniczy i jego zastępca powinni również wykonywać nadzór merytoryczny nad całością gospodarki leśnej w poszczególnych leśnictwach lecz bez ich przypisania lecz wedle swobodnego ich wyboru. Tak by poza potrzebami celowej obecności mogli również wykonać raz w miesiącu kompleksowy nadzór merytoryczny w jednym leśnictwie w obszarze wszystkich wykonanych zadań.
Zaletą takiego podziału zadań jest możliwość rozwoju zawodowego w obszarze całej gospodarki leśnej oraz rozwoju specjalizacji bez wątpienia zwiększającej efektywność wykonywania zawodu i sprawnego funkcjonowania całego nadleśnictwa.
Kolejne stanowiska w biurze nadleśnictwa to:
– sekretariat, jednoosobowo z klasycznym zakresem zadań,
– księgowość, kierowana przez głównego księgowego z obsadą 4-5 osób,
– kadry, jednoosobowa komórka zajmująca się sprawami personalnymi wszystkich pracowników,
– administracja kierowana przez sekretarza/kierownika z 5-6 osobowym podległym personelem w tym informatykiem ale i sprzątaczką oraz konserwatorem.
– straż leśna z komendantem i 1-2 strażnikami leśnymi. Komendant straży będzie miał też przypisane obowiązki z zakresu obronności.
– stanowisko ds. łowieckich
Kierownicy tych komórek będą podlegali bezpośrednio nadleśniczemu. Łączna liczba pracowników biura nadleśnictwa wyniesie 27 osób i może czasowo różnić się w granicach o 1-2.
3. Teren
Nadleśniczemu będą podlegali również leśniczowie. Przewidywana ich liczba 14-15 na początku z opcją utworzenia kilku kolejnych wraz ze wzrostem lesistości omawianego obszaru. Przewiduję również zasadę wprowadzenia podleśniczego na stałe, przygotowującego się do przejęcia leśnictwa, tam gdzie leśniczemu pozostało mniej niż 10 lat do uzyskania wieku emerytalnego. Stąd widzę konieczność stałego zatrudniania podleśniczych w liczbie 4-5 jako minimalnej z opcją po 1 na każde leśnictwo.
Zasoby kadrowe z terenu praktycznie w całości pozostaną te same co obecnie. W ich przypadku zmieni się tylko lokalizacja nadleśnictwa. W obecnych czasach wysoko rozwiniętych możliwości komunikacyjnych nie ma to żadnego znaczenia. Dokładnie tak samo jak lokalizacja biura RDLP po zachodniej stronie Odry gdzie jest tylko 1 nadleśnictwo na 35 będących w nadzorze. Oczywiście w tym przypadku taka skrajność nie zachodzi.
Kadrę specjalistyczną do biura przewiduję pozyskać z innych jednostek LP a przypadku braku takiej możliwości – w drodze naboru z publicznie ogłoszonego konkursu.
W Lasach Państwowych obowiązuje wypracowany przez dziesiątki lat ład korporacyjny. Mam w tym swój udział i poza 10 letnią edukacją również kilkunastoletnia praktykę. Stąd uważam ten ład za wzorcowy dla wielu podmiotów nawet odległych w obszarze celu działania. Uzupełnione kilka lat temu kwalifikacje z zakresu zarządzania ze specjalnością strategii rozwoju pozwalają na optymistyczne prognozy dla tego projektu.